Wat is het verschil tussen een expliciete en een impliciete solver?
Goed uitgelegd in het kort: het verschil tussen een implicit/impliciete en explicit/expliciete solver in de Eindige‑Elementen Methode (EEM) zit vooral in
1) hoe de tijdstappen worden doorgerekend en
2) hoe stabiliteit wordt gegarandeerd.
Dit heeft grote gevolgen voor snelheid, stabiliteit en toepassingsgebied.
Impliciete Solver
Een impliciete solver rekent elke tijdstap iteratief en in één keer volledig in evenwicht uit.
Hoe werkt het?
Bij elke tijdstap wordt het volgende niet-lineaire evenwicht opgelost: K(u)·u = F
Dat gebeurt met een iteratieve methode zoals Newton‑Raphson of Newmark-methode, zoals RFEM deze gebruikt.
De solver zoekt net zo lang door totdat krachten en vervormingen exact in evenwicht zijn.
✅ Voordelen
Zeer stabiel
Grote tijdstappen mogelijk
Geschikt voor statische en quasi-statische problemen
Goed bij:
Beton- en staalconstructies
Stabiliteit (knik)
Kruip en plastisch gedrag
Temperatuursberekeningen
❌ Nadelen
Elke stap is rekenintensief
Kan convergentieproblemen krijgen bij:
Grote vervormingen
Contactproblemen
Breuk en impact
Typische toepassingen
Gebouwen en bruggen
Funderingen
Langzaam toenemende belastingen
Expliciete Solver
Een expliciete Solver rekent direct door zonder iteraties en volgt de beweging stap-voor-stap in de tijd.
Hoe werkt het?
Op basis van versnellingen en massa: a = F/m
Elke nieuwe tijdstap wordt rechtstreeks uit de vorige berekend. Geen iteraties, geen globale evenwichtsoplossing per stap.
✅ Voordelen
Extreem robuust
Geen convergentieproblemen
Perfect voor:
Explosies
Botsingen
Breuk
Snelle dynamica
Complex contact
❌ Nadelen
Zeer kleine tijdstappen nodig
Daardoor:
Veel tijdstappen
Lange rekentijd bij langzame processen
Minder geschikt voor:
Langzame belasting
Normale bouwkundige constructies
Typische toepassingen
Botsingsimulaties
Ballistische impact
Explosies
Directe Vergelijking
| Eigenschap | Impliciete Solver | Expliciete Solver |
|---|---|---|
| Evenwicht per stap | Ja (iteratief) | Nee (direct) |
| Tijdstappen | Groot | Zeer klein |
| Convergentie | Kan mislukken | Altijd stabiel |
| Rekensnelheid per stap | Langzaam | Snel |
| Totale rekentijd | Kort bij statisch | Lang bij statisch |
| Contact & breuk | Moeilijk | Zeer goed |
| Utiliteitsbouw e.d. | ✅ Uitstekend | ❌ Ongeschikt |
| Botsing & Explosies | ❌ Slecht | ✅ Uitstekend |
Praktische software-voorbeelden
RFEM → Impliciet, bijvoorbeeld bij niet-lineaire tijdshistoriek of de gewone statische berekeningen
RSTAB → Expliciet, bijvoorbeeld bij niet-lineaire tijdshistoriek